نظر

حدود حجاب برای زنان و مردان براساس قرآن

نویسنده : reza
موضوع : حجاب ,  , 

 

 

خبرگزاری مهر نوشت:

حجت الاسلام مهدی رستم نژاد عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه قم با اشاره به آیات مربوط به حجاب در سوره احزاب و نور گفت: واژه جلباب در آیه ۵۹ سوره احزاب” یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ… “به معنی پوشش سراسری زن است که در قدیم مرسوم بوده است و این واژه در قرآن خطاب به زنان امر شده است که جلابیب را به خود نزدیک کنید.

این قرآن پژوه افزود: جلباب نوعی چادر امروزی و یک روپوش بسیار گشادی بوده است که زنان در قدیم می پوشیدند که در روایات مربوط به خطبه فدکیه نیز عنوان شده است که حضرت زهرا(س) برای رفتن به مسجد و ایراد خطبه فدکیه جلباب خود را پوشید.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه قم تأکید کرد: روایات ما نیز همانی است که در قرآن ذکر شده است و در روایات بر پوشش تمام بدن زن به جز کف و وجه یعنی دست تا مچ و گردی صورت که در نماز هم همین مقدار استثنا شده است، تأکید شده است.

وی در پایان تصریح کرد: در قرآن کلیت و اصول آمده است و در روایات ذکر مصداق و تبیین و تطبیق به مورد ذکر شده است و امر یا نهی در قرآن دلالت بر وجوب و یا حرمت می کند که بر اساس آیات سوره احزاب و نور وجوب حجاب مشخص شده است.

حق شناس: حیا مقدم بر حجاب است/ بسیاری از سریالها مروج بدحجابی هستند

حجت الاسلام سیدجعفر حق شناس مدیر گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم با تأکید بر روشن بودن مسئله حجاب در حوزه نظری گفت: خوشبختانه در مورد جایگاه حجاب در اسلام به خوبی پرداخته شده است و به نظر می رسد در این حوزه مشکل نظر نداریم و مقالات و کتابهای خوبی در این زمینه نوشته شده است.

وی “حیا” را در اندیشه اسلامی مهمتر از حجاب خواند و گفت: باید در جامعه بدنبال توسعه فرهنگ حیا قبل از حجاب باشیم؛ طرح گسترش حجاب باید به طرح توسعه حیا و عفاف تبدیل شود چون حجاب یکی از ثمرات داشتن حیا است. برعکس ما مواردی داشته ایم به دلیل اصرار دستگاههای اجرایی و برخی افراد که زنان باید حجاب کامل داشته باشند اما چون توصیه حیامدارانه نداشته اند، با افرادی بعضا مواجه می شویم که حجاب ظاهری خوبی دارند اما رفتارشان اصلا آمیخته به حیا نیست.

وی با بیان اینکه قبل از بحث حجاب و عفاف باید بر روی حیا تأکید کنیم، افزود: تلاش کنیم حجابها و پوشش ها برخاسته از حیا باشد البته پوشش، سطحی از حیا است و کسی که خود را پوشانده حدی از حیا را رعایت کرده است اما این کافی نیست و باید در جامعه به سمتی برویم که اگر زن و مرد از پوشش مناسبی برخوردار هستند نگاهها، رفتارها و سخنانشان هم با حیا و با رعایت حریم همراه باشد.

وی تأکید کرد: حتما الزامات قانونی باید در یک بستر فرهنگی مناسب صورت گیرد؛ مثلا نیروی انتظامی در بحث برخورد با دزدی و اعتیاد و… به راحتی می تواند عمل کند و کسی معترض برخورد نیروی انتظامی با این قبیل مسائل نیست چون آنچنان کار فرهنگی سنگینی صورت گرفته که امروز هر انسانی از اعتیاد متنفر است. وقتی یک چیزی در جامعه ای بد شد و نقطه مقابل آن چیز مطلوبی معرفی شد آنوقت الزامات در جامعه جواب می دهد اما اگر برای مسئله ای نه تنها کار فرهنگی صورت نگرفت بلکه ضد فرهنگ آن در جامعه در حال تولید است، برخورد قانونی بسیار نشدنی و بسیار سخت است.

حجت الاسلام حق شناس تأکید کرد: بیننده ما در فیلمهای اجتماعی و خانوادگی هر روز یک زن و شوهری را می بیند که هیچکدام نه تنها ظواهر اسلامی ندارند بلکه بی حیایی حاکم است و یا اکثر کسانی که نقش اول فیلمی را دارند شاید حجاب کامل داشته باشد اما صورت کاملا آرایش کرده و رفتارها کاملا خلاف حیا است و برخوردی کاملا باز و بدون رعایت حدود اخلاقی در فیلم دارند و این در قالب حجاب انجام می شود و این آسیب زا است. وقتی در اکثر برنامه های تلویزیون و سینمایی که مردم چهره های آرایش کرده و بدحجاب را می بینند چگونه ما می توانیم در خیابان به همان چهره بگوییم چرا اینگونه در جامعه ظاهر می شوی؟ این نوع برخورد اصلا معقول نیست و باید به دنبال راهکار درست بود.

ثقفی: جایگاه حجاب در ادیان مختلف/ منظور از حجاب در اسلام

حجت الاسلام دکتر سیدمحمد ثقفی با اشاره به جایگاه حجاب در ادیان مختلف ابراهیمی و فرهنگ شرقی گفت: نه تنها در فرهنگ شرقی زنان دارای پوشش بوده اند بلکه در تورات و انجیل و به ویژه در قرآن حجاب به روشنی مطرح شده است.

وی تأکید کرد: منظور از حجاب در اسلام نوع خاصی نیست بلکه تأکید بر نوع پوششی است که بدن زن را بپوشاند و این پوشش بر اساس فرهنگهای قومی مختلف است و ما در میان اقوام مختلف ایرانی این پوشش را می بینیم و نوعی از پوشش از سر تا پایین بدن نیز در ایران باستان و در میان زنان معمول بوده که امروز به شکل چادر در آمده است.

علوی مهر: حدود و جایگاه حجاب زنان براساس قرآن/ تأکید قرآن بر نگاه پاک برای مردان

حجت الاسلام حسین علوی مهر مدیر دانشنامه قرآن‌پژوهی حجاب را یکی از مسائل مهم دینی و اسلامی خواند و گفت: مسئله حجاب در طول تاریخ با فطرت و آفرینش زن همراه بوده است و نه تنها در اسلام بلکه در دیگر ادیان گذشته نیز مورد توجه جوامع مختلف بوده است.

مدیر دانشنامه قرآن‌پژوهی افزود: در آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نور، مسئله حجاب مطرح می شود که ابتدای آیه مربوط به پرهیز از نگاههای بد مردان به زنان و بالعکس است و در ادامه مشخص کردن محارم است .

به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند که این براى آنان پاکیزه‏تر است زیرا خدا به آنچه مى‏کنند آگاه است. (۳۰)

و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بى‏نیازند یا کودکانى که بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نکرده‏اند آشکار نکنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید (۳۱)

مدیر دانشنامه قرآن‌پژوهی تأکید کرد: در قرآن حجاب و عفاف در سه بخش راه رفتن، نوع صدا و پوشش بیان شده است بطوریکه خطاب به زبان پیامبر(ص) در قرآن کریم آمده است که با کرشمه و ناز و نرمی با مردان سخن نگویید. با اینکه این آیه خطاب به زنان پیامبر است اما عمومیت هم از آن برداشت می شود .

سادات منصوری: ریشه ‌یابی بدپوششی در جامعه ایران/ کمترین پرسش درباره فلسفه حجاب است

حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی سازمان تبلیغات اسلامی در تشریح جایگاه حجاب در قرآن گفت: حجاب به مانند مسائل فقهی در چارچوب خاصی است شارع مقدس اسلام به آن پرداخته و مسلمانان مکلف به اجرای آن هستند. وقتی فردی مسئله ای را پذیرفت ملتزم به رعایت تمام چارچوبهای آن خواهد بود که در مورد زنان مسئله حجاب توسط شرع مشخص شده است.

سادات منصوری با تأکید بر اینکه تجربه چندین ساله نشان داده که برخورد سطحی و انتظامی با بدپوششی به تنهایی پاسخگو نیست، بر فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی در این زمینه اشاره کرد و افزود: بارها گفته شده که نباید با این مسئله احساسی، سلیقه ای و انتظامی برخورد کرد چون نتایج آن برای ما معلوم شده است. لذا باید تحقیقات وسیعی انجام دهیم و مسائل مختلفی که در مورد حجاب مطرح است را بررسی کنیم یعنی ببینیم واقعا بدپوششی یک اعتراض اجتماعی یا سیاسی است؟ آیا مشکل فرهنگی است؟ و آیا ناآگاهی نسبت به فلسفه حجاب است و هزاران سؤالی که باید به آن پرداخت.

وی افزود: سؤالات مختلفی در بحث حجاب مطرح است که باید بررسی شوند، برخی عنوان می کنند که با بدپوششی امکان انتخاب همسر برایشان بیشتر است به هرحال این تفکر میان بخشی از جامعه است که باید درست یا نادرست بودن آن با بررسیهای بیشتر روشن شود. برخی علت این بدپوششی را بالارفتن سن ازدواج می دانند و باید به این مسئله هم توجه کرد که آیا عادت اجتماعی صحیحی نسبت به حجاب وجود دارد یا نه؟

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب ها:

- 13:0